We leven in een tijd van constante verandering. Inmiddels lijken we daar allemaal gewend aan te zijn geraakt. Ook medewerkers zijn daardoor flexibeler geworden. Helaas denken nog te veel organisaties dat hen dit ontslaat van het meenemen van medewerkers in hun strategie, of in een nieuwe visie of merkidentiteit. En dat kost geld - letterlijk. Employee engagement stimuleren is dus essentieel in tijden van verandering. Maar hoe doe je dat?
Jaren geleden (in de vorige eeuw om eerlijk te zijn) werkte ik bij Kluwer als Manager Communicatie. Het was een interessante tijd om in uitgeversland rond te lopen. Er veranderde veel: bestaande businessmodellen (losbladigen) moesten op de schop - en daarmee ook de manier van geld verdienen. Informatie die eerst alleen beschikbaar was voor bijvoorbeeld juristen en accountants in ringbanden waar je iedere maand nieuwe bladen met informatie in moest voegen, werd door de komst van internet voor iedereen gratis toegankelijk.
Reorganisaties en andere grote organisatieveranderingen vonden tot die tijd vaak maar eens in de vijf jaar plaats. Maar plotseling gingen we naar een tijd waarin verandering de enige constante was. Aan mij de schone taak om de medewerkers mee te nemen in deze nieuwe realiteit. Ik ontdekte al snel dat de één daar beter mee kon omgaan dan de ander.