AI in de creatieve sector

Zo ziet de toekomst van creatieve bureaus eruit

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de afgelopen jaren een enorme opmars gemaakt en heeft inmiddels zijn stempel gedrukt op vrijwel elk aspect van ons leven. Met name in het creatieve werkveld is AI geen uitzondering meer. We duiken in dit blog in de wereld van AI in het creatieve domein. Welke kansen biedt AI ons? En welke gevaren en uitdagingen schuilen erachter?

Wat is AI?

AI betekent letterlijk het creëren van menselijke intelligentie bij computers. Tot een jaar geleden was hier een duidelijk verschil te zien tussen mens en machine, maar dit onderscheid wordt steeds kleiner door de snelle ontwikkeling van AI. Op het gebied van eigenschappen, logisch redeneren, creativiteit en zelfs zakelijk ondernemen wordt kunstmatige intelligentie steeds beter.

“Het herkent dezelfde menselijke patronen en reageert sneller dan wij ooit zouden kunnen.”

Voordelen van AI in de creatieve sector

Er zijn inmiddels al veel succesverhalen die de meerwaarde van AI bewijzen. Door de diversiteit wordt het met veel enthousiasme ingezet, ook in de creatieve sector. Het biedt op veel gebieden een échte uitkomst.

Allereerst maakt het een wereld van verschil in de productiviteit. AI kan ons binnen een fractie van een seconde voorzien van een geschreven tekst, een aangevuld beeld of zelfs een hele nieuwe illustratie. Bij creativiteit komen, of we het nou willen of niet, ook vaak repetitieve taken voor. Zoals bijvoorbeeld beeldbewerking, opnieuw dezelfde slides vormgeven of elementen uitlijnen. Verschillende AI-tools kunnen deze zaken automatiseren, waardoor creatieve professionals meer tijd hebben voor waar ze écht mee bezig willen zijn; conceptontwikkeling en artistieke expressie.

“Wanneer we een boek lezen, lezen we allemaal dezelfde woorden, maar onze visualisaties zijn uniek en variëren van persoon tot persoon. Dat geldt ook voor AI.”

Je herkent het vast wel; er komt niks uit je vingers, de ideeën die in je opkomen zijn net niet wat je zoekt. Een creative block. Juist daarbij zou je AI kunnen inzetten als creatieve partner. Het helpt met creatieve suggesties vanuit elke hoek. Zo wordt het brainstormen voor concepten een stuk gemakkelijker. Daarnaast helpt het je ook om te experimenteren in verschillende stijlen en technieken om zo je creativiteit te vergroten. Zelfs tijdens de creatie fase kan het helpen om nieuwe dingen te maken. Het aanvullen van een afbeelding, het verzinnen van een nieuwe tekst of logo en zelfs het ontwikkelen van nieuwe muziek is mogelijk.

Ik leef graag onder het motto dat er altijd ruimte is voor verbetering. AI kan ook op het gebied van kwaliteit en verbetering veel betekenen voor creatieven. Het kan afbeeldingen en tekst analyseren en verbeterpunten vaststellen. Hierdoor kunnen we extra kritisch blijven. Ook met gebruik van AI moeten we kritisch blijven en niet alles zomaar overnemen.

Tenslotte zorgt AI ervoor dat het onderzoek doen en verzamelen van informatie een stuk sneller en gemakkelijker kan. Snel actie ondernemen en schakelen tussen verschillende bedrijven. Dit komt veel voor tijdens het werken bij een creatief bureau. Daarom kan de samenwerking met AI in veel gevallen net die paar uur extra schelen.

Kenniscafé  

Gevaren en uitdagingen

Deze voordelen en slimme tools klinken als dé uitkomst voor creatieven. Toch moeten we scherp en kritisch blijven bij het gebruiken van kunstmatige intelligentie. Er zijn namelijk nogal wat gevaren en uitdagingen.

Eén van de grootste problemen is dat AI uiteindelijk creatieve professionals zou kunnen vervangen. Dit kan leiden tot overmatig banenverlies. Momenteel zijn er nog genoeg valkuilen voor AI waardoor de mens nog zeker een toegevoegde waarde heeft, maar dit kan veranderen met het verbeteren van de techniek. Ook pleit AI een eindeloze bron van creatie te zijn, maar wanneer iedereen dezelfde tools gebruikt om creativiteit te genereren is de kans groot dat hier veel dezelfde resultaten uit komen. Daarnaast moet AI worden gevoed met informatie, als er minder nieuwe input ingaat, komen er ook minder diverse resultaten uit. AI kan ontzettend snel inhoud genereren, maar dit gaat niet altijd gepaard met kwaliteit en originaliteit.

Daarnaast is een heel belangrijk element natuurlijk ethiek en auteursrecht. De vraag wie de eigenaar is van een door AI gegenereerd creatief werk is een complexe kwestie. Dit kan zomaar een juridische kwestie worden. Gelukkig kunnen creatieven verder denken dan het voor de hand liggende en werken daarnaast ook graag met anderen in teams. Een gevolg van overmatig AI-gebruik zou kunnen zijn dat we menselijke interactie verliezen. Wanneer we te veel over laten aan AI vervalt de juist cruciale menselijke expressie en het contact met elkaar.

“Laten we AI zien als een aanvulling op menselijke creativiteit, een creatieve partner.”

Het is belangrijk om deze punten in ons achterhoofd te houden bij het gebruik van Kunstmatige Intelligentie in de creatieve sector. Zoals eerder gezegd, we moeten bijzonder scherp blijven. Ben jij zelf eigenlijk wel scherp gebleven tijdens het lezen van dit blog? De foto in dit blog is namelijk aangevuld met AI gegenereerde content! Had je dat gespot?

Laten we AI zien als een aanvulling op menselijke creativiteit, een creatieve partner. Zorg dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op dit gebied en zorg voor een verantwoorde toepassing.

Auteur